Periodické školenie inštruktorov DTO.03 SNA leteckej školy Aeroklub Dubnica n/Váhom.
Absolvovanie tohoto periodického školenia je jedna z podmienok pre vykonávanie kvalifikácie FI(S) v leteckej škole Aeroklub Dubnica n/Váhom.
1. Rozbor LMU za rok 2020
Stiahnite si pozrite prezentáciu vybraných leteckých nehôd a incidentov za rok 2020.
Tu je na prezentácia vybraných leteckých nehôd a incidentov za rok 2020. Prezentáciu spracoval p. Gyeneš.
2. Legislatíva Part-SFCL
V prezentácií je spracovaný postup vyhľadávania nariadení EU týkajúcich sa lietania na vetroňoch.
Ďalej sú tam vybrané dôležité informácie z Part-SFCL týkajúce sa povinností a spôsobilostí leteckého personálu pred vykonávaním letu. Hlavne treba mať na zreteli podmienky na rozlietanosť, ktoré sa riadia novými pravidlami tzv. rolling validity.
A nakoniec spracované požiadavky na zapisovanie hodín ako PIC.
Tu je celé VYKONÁVACIE NARIADENIE KOMISIE (EÚ) 2018/1976 zo 14. decembra 2018, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá prevádzky vetroňov, ako aj pravidlá udeľovania preukazov spôsobilosti člena letovej posádky vetroňov podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1139
A ďalej VYKONÁVACIE NARIADENIE KOMISIE (EÚ) 2020/358 zo 4. marca 2020, ktorým sa mení vykonávacie nariadenie (EÚ) 2018/1976, pokiaľ ide o preukazy spôsobilosti pilotov vetroňov
Niekoľko dôležitých upozornení.
Prevod národných preukazov
Do 8. 4. 2021
Národné osvedčenia zdravotnej spôsobilosti platia do dátumu platnosti alebo do 8.4.2021, podľa toho čo nastane skôr
Povinnosť nosiť dokumenty a preukazovať sa nimi
platný preukaz SPL;
platné osvedčenie zdravotnej spôsobilosti;
osobný preukaz totožnosti, ktorý obsahuje fotografiu držiteľa;
!!! údaje z denníka dostatočné na preukázanie splnenia požiadaviek rozlietanosti !!!.
Spôsobilosť na let
ODBORNÁ
- Oprávnenia, osvedčenia, kvalifikačné kategórie zapísané v preukaze a denníku.
- Aktuálne plnenie požiadaviek na rozlietanosť.
ZDRAVOTNÁ
Oprávnenia, osvedčenia, kvalifikačné kategórie zapísané v preukaze a denníku.
Preukaz spôsobilosti SPL
Oprávnenia:
- vetrone s výnimkou TMG*
- TMG*
Osvedčenia:
- FI(S)*
- FE(S)*
Kvalifikačné kategórie:
- vlečenie vetroňa (TMG)• vlečenie predmetu (TMG)• nočné lety (TMG)
Zápisník pilota
Oprávnenia:
- spôsoby vzletu (FI(S) / HT)*
- preprava cestujúcich (FI(S)*
- základné oprávnenie na leteckú akrobaciu HT
- rozšírené oprávnenie na leteckú akrobaciu HT
- na lietanie s vetroňmi v obchodnej prevádzke
- na lietanie s vetroňmi v oblačnosti HT*
Kvalifikačné kategórie:
- vlečenie vetroňa (TMG)*
- vlečenie predmetu (TMG)*
Požiadavky na rozlietanosť – rolling validity.
-
Vetrone s výnimkou TMG
5 hod
Vo vetroňoch najmenej päť hodín letu vo funkcii veliteľa lietadla alebo letu s inštruktorom alebo samostatného letu pod dozorom inštruktora FI(S).
15 a 2
vo vetroňoch s výnimkou TMG najmenej 15 vzletov a dva výcvikové lety s inštruktorom FI(S)
-24 mesiacov
DNES
úspešne absolvovali preskúšanie odbornej spôsobilosti s examinátorom FE(S) vo vetroni s výnimkou TMG, pričom preskúšanie odbornej spôsobilosti vychádza z praktickej skúšky na preukaz SPL.
ALEBO
preskúšanie s FE(S)
-
Metódy vzletu
5
Minimálne 5 vzletov (naviják, aerovlek, automobil, vzlet bez pomoci, iné)
2
Minimálne dva vzlety pomocou pružného lana
-24 mesiacov
DNES
-
Preprava cestujúcich.
Bez odplaty v neobchodnej prevádzke
- 10 hodín alebo 30 vzletov na vetroňoch ako PIC a overovací let s FI(S)
alebo
FI(S)
Inak
- 18 =< rokov < 70
- 75 hodín alebo 200 vzletov na vetroňoch ako PIC
3 vzlety vo vetroňoch ako PIC s výnimkou TMG, ak sa cestujúci majú prepravovať vo vetroňoch s výnimkou TMG
-90 dní
DNES
-
Lietanie v oblačnosti
1/5
1 hodina letu alebo 5 letov v oblačnosti ako PIC
BIR/IR(A)
Držitelia nemusia plniť 1/5
-24 mesiacov
DNES
-
Vlečenie vetroňa
5
Minimálne 5 vlečení
-24 mesiacov
DNES
-
Oprávnenie FI(S).
OS FI(S)
opakovací výcvik inštruktora v organizácii ATO alebo DTO alebo u príslušného orgánu
30/60
30 hodín, alebo 60 vzletov alebo vzletov a pristátí pri poskytovaní letového výcviku
-3 roky
DNES
Overenie s FI(S)
ktorý má kvalifikáciu v súlade s článkom SFCL.315 písm. a) bodom 7 a bol určený vedúcim výcviku organizácie ATO alebo DTO
-9 rokov
DNES
-
Nesplnenie požiadaviek FI(S).
9 rokov
Ak neabsolvuje overovací let k spokojnosti, nesmie uplatňovať oprávnenie FI(S) až do hodnotenia spôsobilosti s FE(S).
3 roky
Ak nesplní požiadavky, nesmie uplatňovať oprávnenie FI(S) až do hodnotenia spôsobilosti s FE(S) a absolvovania OSFI(S).
Zapisovanie hodín ako PIC.
-
Študent SPL
sólo lety pod dozorom
musia byť podpísané FI(S)
skúšky
praktická skúška, preskúšanie odbornej spôsobilosti
-
Pilot SPL
určení ako PIC
rovnako ako študent
sólo lety pod dozorom, úspešná praktická skúška, preskúšanie odbornej spôsobilosti
-
FI(S) a FE(S)
celý čas keď vykonávajú funkciu FI(S) resp. FE(S)
3. Opätovné oboznámenie s “ Príručkou postupov výcviku a riadenia “
Oboznámte sa so zmenami vykonanými v roku 2020.
Tu je na stiahnutie Príučka postupov výcviku riadenia pre oboznámenie sa so zmenami v uplynulom roku.
4. Opätovné oboznámenie s výcvikovým programom SPL
Oboznámte sa so zmenami vykonanými v minulom roku a plánovanými zmenami pre tento rok.
Opätovné oboznámenie sa so zameraním sa na zmeny vykonané v minulom roku ( vysvietené na zeleno) a plánované zmeny a doplnky pre tento rok ( vysvietené na žlto). Na stiahnutie.
Zmena vo výcvikovom programe zavedená v roku 2020
1.4.1 VŠEOBECNÉ ZÁSADY VYKONÁVANIA LETOVÉHO VÝCVIKU
- Ak je potrebné vykonať zmenu v poradí cvičení ako je stanovené vo výcvikovom programe (napr. z dôvodu nevhodných meteorologických podmienok, prevádzkových podmienok, rýchlejšieho pokroku žiaka-pilota a iné), môže o tejto zmene v odôvodnenom prípade rozhodnúť vedúci výcviku (CFI) príslušnej LŠAK.
O tejto zmene CFI vykoná záznam do pracovnej knižky žiaka.
Letový inštruktor v týchto prípadoch musí daný postup posúdiť z hľadiska bezpečnosti a efektivity letového výcviku.
- Letový inštruktor po konzultácii s CFI, môže v odôvodnených rozhodnúť o spojení niektorých cvičení, alebo o vykonaní výcvikových letov naviac.
Cvičenie 1/23 | Traťový let |
Cieľ | Naučiť žiaka-pilota vykonať traťový let s využitím termických stúpavých prúdov po plánovanej trati. |
Letové cvičenie | Let po plánovanej trati za dobrej viditeľnosti prirodzeného horizontu a pozemných orientačných bodov.
Počet letov: 1A s letovým inštruktorom Čas letu: 2 : 50 s letovým inštruktorom alebo Počet letov: 1A samostatne Čas letu: 2 : 00 samostatne Výška vypnutia: 500 – 700 m AGL |
Metodické pokyny | Vzlet pomocou vlečného lietadla.– vykonať jeden samostatný traťový let do vzdialenosti minimálne 50 km (27 NM)alebo jeden traťový let s letovým inštruktorom do vzdialenosti minimálne 100 km(55 NM), ktorý v zmysle čl. SFCL.130 SPL je môže vykonať aj na TMG, – odporúča sa zvoliť takú trať letu, na ktorej je možné pri samostatnom lete splniť podmienky k získaniu odznaku FAI D (strieborné C).V prípade vykonania iba samostatného traťového letu bez letu s letovým inštruktorom je nutné dodržať podmienku pre ukončenie letového výcviku absolvovanie najmenej 10 hodín letu s letovým inštruktorom. |
Zmeny vo výcvikovom programe plánované na tento rok 2021 podané na schválenie na dopravnom úrade.
1.4.1.3 Použitie dvojmiestnych vetroňov na výcvik
- Letový výcvik žiaka-pilota počas výcvikových letov s letovým inštruktorom je možné vykonávať iba na type vetroňa s plne funkčným zdvojeným riadením.
- Letový výcvik žiaka-pilota je možné vykonávať na viac ako jednom variante dvojmiestneho vetroňa s podobnými letovými vlastnosťami (charakteristikami) a postupmi prevádzky. Ako príklad možno uviesť vetrone „typovej rady“ jedného výrobcu L-13, L-23 alebo TWIN ASTIR I., II., III.
- O vhodnosti použitia ďalšieho variantu vetroňa rozhodne vedúci výcviku LŠAK.
- Žiak-pilot vykoná doplnkovú teoretickú výučbu z letovej príučky vetroňa, preskúšanie a rozdielový letový výcvik pre schválený variant vetroňa v zmysle príslušnej osnovy.
- Záznam o každom variante vetroňa na ktorom je žiak-pilot oprávnený vykonávať výcvik, je oprávnený vykonať len vedúci výcviku v LŠAK, a to až po splnení podmienok uvedených vyššie.
- Záznam sa vykoná do preukazu žiaka-pilota a do zápisníka pilota.
- Použitie jednomiestnych vetroňov počas výcviku
- Po splnení letov s inštruktorom v cvičení 1/22 môže žiak-pilot splniť samostatné lety na jednomiestnom vetroni s letovými vlastnosťami vhodnými pre menej skúseného žiaka – pilota. Letecká škola odporúča použiť na túto časť výcviku vetroň s podobnými letovými vlastnosťami ako VSO-10, ASW-15 atd.
- Pred začatím plnenia cvičenia 1/22 na jednomiestnom vetroni letový inštruktor posúdi skúsenosti a letové zručnosti žiaka–pilota a odporučí vykonať rozdielový výcvik.
- Odporučenie zaznamená do pracovnej knižky žiaka – pilota!
- Rozdielový výcvik na iný variant vetroňa vykoná inštruktor, ktorý zodpovedá za výcvik žiaka – pilota. Rozdielový výcvik musí obsahovať teoretickú výučbu a brífing so zameraním sa na letové vlastnosti vetroňa, letovú príručku a hlavne na núdzové postupy a obmedzenia. Po vykonaní ústneho overenia vedomostí žiaka pilota, žiak – pilot vykoná príslušný letový výcvik pod priamym dohľadom inštruktora.
- Stanovenie podmienok výcviku a schválenie výcviku na jednomiestnom vetroni pre žiaka-pilota vykoná vedúci letového výcviku v LŠAK na základe odporúčania letového inštruktora písomne.
- Stanovenie podmienok výcviku (variant vetroňa, rozsah letového výcviku) a schválenie výcviku zaznamená vedúci výcviku LŠAK do pracovnej knižky žiaka a do zápisníka letov.
- Tento variant vetroňa zaznamená vedúci výcviku v LŠAK do preukazu žiaka-pilota.
- Jednomiestne vetrone je vhodné využívať hlavne na plnenie cvičení v lietaní samostatných letov v termických stúpavých prúdoch a preletoch.
Rozsah rozdielového výcviku na iný variant vetroňa je nad rámec rozsahu výcvikovej osnovy.
Ďalšou novinkou ktorá sa plánuje zaviesť tento rok je zaradenie pokračovacieho a športového výcviku do výcvikového programu. Výhoda pre inštruktora z tejto zmeny vyplynie že si bude môcť zapísať lety so žiakom do inštruktorských hodín. Doteraz si môže zapisovať len hodiny odlietané so žiakom v základnom výcviku SPL.
-
POKRAČOVACÍ ŠPORTOVÝ LETOVÝ VÝCVIK PILOTA VETROŇOV
Brífingy a letové cvičenia
5. P-1 Smernica na lietanie v Aerokluboch
Zistenia pri audite dopravného úradu na ktoré treba dávať pozor:
nesúlad medzi zápisníkom. žiackou knižkou a šmírakom.
(pred každým začatím praktického výcviku so žiakom treba kontrolovať správnosť a súlad zápisov)chýbajú zápisy a podpisy inštruktorov a CFI v žiackych knižkách a zápisníkoch
(dôsledne treba pristupovať k písomným hodnoteniam žiakov podľa výcvikovej osnovy po každom lete a podpisom potvrdiť v žiackych knižkách a zápisníkoch)